Tips/frågor

Tips för hur du lyckas

Frågor och Svar

Skjut fram frukosten
Skjut fram den första måltiden något. Börja dagen med att dricka vatten eller kaffe/the.
Mina måltider intogs kl. 9, 13 och 17 och det funkade bra, alltså ca 4
timmar mellan måltiderna. Ett tips kan vara att ta kolsyrat vatten om du känner hunger, det fyller upp magen och ger mättnadskänsla.

Tuggummi/Lightdrycker
För vissa personer KAN det fungera att ta ett sockerfritt tuggummi då och då eller att ta ett glas cola-light. För andra funkar det INTE och det kan påverka kuren så att du kommer ur ketosen, vilket innebär att du är hungrig hela tiden.

Om jag skulle fuska och stoppa i mig något?
LUGN. Du har inte ödelagt hela kuren, det som händer är att du går ur ketosen under kanske en dag. Fortsätt på ”ren kur” så är du inne i ketosen igen. (Gör det bara inte till en vana att fuska. I så fall är kanske ”kombinerad kur” ett bättre alternativ för
dig.)

Kan jag äta frukt på ”ren kur”?
Frukt skall du inte äta om du går på ”ren kur” eftersom det innehåller kolhydrater (så gör även bröd, frukt, grönt eller godis). Äter du t ex frukt, kommer kroppen att först förbruka den energin och sedan fortsätta att förbränna fett. Om du absolut måste ta något är det bättre att du tar lite protein dvs. kött, räkor etc.

Väg dig en gång i veckan
Mitt råd är att du väger dig en gång i veckan, på morgonen när du vart på toa (jag vet att det är spännande och se vad som hänt med vikten och att man gärna vill väga sig varje dag). Vikten kan variera en dag från en annan och risken är att man börjar fundera varför man kanske gått upp i vikt en viss dag. Som exempel så binder kvinnor vatten vid mens, vilket gör att du kan ”luras” av vågen. Se på viktminskningen över en
lite längre tidsperiod än att bara jämföra dag för dag. På sikt kommer du att ha en mycket bra viktminskning.

Ta dina mått
Förutom att du skall väga dig rekommenderar jag att du även mäter dig, vikten kan stå still, men du minskar i omfång.

Medicinska frågor (Källa: www.cambridgekuren.se)

Betyder det något var fettet sitter?
Kan alla använda CambridgeKuren?
Kan jag tappa håret av att använda CambridgeKuren?
Kan lågkaloridieter användas av patienter med diabetes?
Kan motion påverka fettförbränningen i positiv riktning?
Kan viktreduktion hjälpa mot högt blodtryck?
Kuren i sin rena form är inte lämplig för de som lider av…
Påverkas ämnesomsättningen om jag äter lågkaloridieter?
Rekommendationer för dig som ska starta med kuren.
Vad gör jag vid förstoppning?
Vilka är de vanligaste biverkningarna?
Är det farligt att gå upp och ned i vikt?

Betyder det något var fettet sitter?

Ja, det betyder mycket var på kroppen fettet sitter. Fett runt magen är speciellt farligt. Det är ofta män som får denna fettfördelning, men också kvinnor som har samma fettfördelning har stor risk för hjärtsjukdomar. Även om kroppsvikten är normal, är alltså kulmage en hälsorisk. Undersökningar visar att risken för att få hjärtinfarkt och sockersjuka ökar 2 till 3 gånger hos de som har fettet runt magen. Den kvinnliga varianten med fettet på baken och låren – är inte så hälsofarligt. Tillbaka

Kan alla använda CambridgeKuren?
Alla som önskar kan använda CambridgeKuren som ersättning för en eller två dagliga måltider. De som vill gå på ren kur ombeds rådfråga sin läkare innan de startar, detta är speciellt viktigt om du tar mediciner (p-piller undantaget). Den goda hälsoeffekten av en viktreducering gör ofta att dina medicindoser kan minskas i samråd med din läkare. Alla som har god hälsa kan använda kuren efter de anvisningar som Cambridgekonsulenten ger. Gravida och ammande kvinnor samt personer under 18 år bör inte använda CambridgeKuren som enda näring. Tillbaka

Kan jag tappa håret av att använda CambridgeKuren?
En marknadsundersökning visade att endast 7 promille upplevde detta. Man vet att håravfall är naturligt och håravfallet kan öka något eftersom kroppen utsätts för belastningar, psykiskt eller fysiskt. Det betyder att folk som reducerar sin vikt, oavsett kur/metod kan mista lite mer hår än normalt i vissa faser i viktreduceringen. Detta kan också förekomma efter operation. CambridgeKuren ensamt har inget sammanband med eventuellt håravfall. Tillbaka

Kan lågkaloridieter användas av patienter med diabetes?
Lågkaloridieter som enda näring är vanligtvis inte lämpade för de med diabetes typ 1, men kan användas om en läkare kontrollerar behandlingen. Däremot kan de som har diabetes typ 2 använda CambridgeKuren. (Rådgör med läkare först) Tillbaka

Kan motion påverka fettförbränningen i positiv riktning?
Ja, muskelmassan är kaloribrännaren i kroppen. Kroppen förbränner en blandning av kolhydrater och fett. Lågintensiv motionering ökar kolhydrat-fettförbränningen. Fråga din konsulent. Tillbaka

Kan viktreduktion hjälpa mot högt blodtryck?
Ja, överviktiga har dubbelt så hög risk att få högt blodtryck. Detta är den viktigaste riskfaktorn för utvecklingen av allvarliga hjärtsjukdomar. Viktreduktion är rekommenderat som första led i behandlingen av patienter med för högt blodtryck och övervikt. För att uppnå sänkning av blodtrycket, kan det vara nog att reducera vikten med 10-20%. Många kommer då att kunna sluta med blodtrycksmediciner. Tillbaka

Kuren i sin rena form är inte lämplig för de som lider av…
– Diabetes typ 1
– Har haft hjärtinfarkt eller slag inom loppet av de 3 senaste månaderna
– Har allvarliga hjärtrythmstörningar
– Har nedsatt njur eller leverfunktion
– Har porphyria (en genetisk sjukdom)
– Har genomgått en stor operation inom loppet av de 3 senaste månaderna (Där läkare anser det nödvändigt med en positiv proteinbalans)
– Har allvarliga depressioner
– Har anorexia/bulimia nervosa, ätstörningar
– Har mjölkprotein allergi
– Har kraftig intolerans för laktos

I ”kombinerad form” kan de flest äta kuren, men kontrollera med din konsulent först. Tillbaka

Påverkas ämnesomsättningen om jag äter lågkaloridieter?
Nej, någon har hävdat att bantning/viktminskning med lågkaloridieter som CambridgeKuren, kan nedsätta ämnesomsättningen så att det är lätt att gå upp i vikt igen när dieten är avslutad, detta är inte sant. Nya undersökningar har visat att ämnesomsättningen går ned något under själva bantningskuren, men justerar sig snabbt till det som är riktigt för den nya vikten. Tillbaka

Rekommendationer för dig som ska starta med kuren.
Rådgöra med sin läkare innan start. Detta är speciellt viktigt när äldre människor vill gå ned i vikt. Få godkännelse och uppföljning från läkare om du lider av hjärt/kärlsjukdomar, sockersjuka, gikt, njurinfektion, kroniska infektioner och hypoglykemi (för lågt blodsocker) eller om du har haft hjärtstörningar eller av annan orsak varit under läkarbehandling. Läkaren kommer att berätta vad som måste göras med din medicinering. Går du på kuren i ”ren form” kan inte vattendrivande mediciner användas utan läkarens godkännande. CambridgeKuren är i sig själv vattendrivande. Gravida och ammande kvinnor samt ungdom under 18 år avrådes använda CambridgeKuren som enda näringsersättning. Tillbaka

Vad gör jag vid förstoppning?
För den som får problem med förstoppning vid bruk av ren kur, kan vi rekommendera följande. Drick mer vatten, se till att få i dig fibrer (tabletter) eller special te. Om detta icke skulle vara effektivt nog, kan man använda visiblin-s eller andra milda avföringsmedel i korta perioder. Notera att efter en tid på ren kur blir det inte så mycket avfall att det är nödvändigt med daglig avföring. Tillbaka

Vilka är de vanligaste biverkningarna?
Generellt kan man säga att biverkningar är ovanliga och de som förekommer är av enklare slag. Nedan har vi listat de vanligast förekommande, samt hur du enkelt lindrar dessa. Den vanligaste biverkningen är huvudvärk. Den uppstår vid för litet vätskeintag. Det avhjälps enkelt med att dricka mer vatten och eventuellt ta en huvudvärks tablett. Yrsel är en annan biverkning, drick mer vatten! Dålig andedräkt kan uppstå, det förebyggs med mintoljedroppar eller munspray. Dessa finns bl.a. på apotek och bensinmackar. Förstoppning förekommer i enstaka fall, det förebyggs med mer vätska. Tillbaka

Är det farligt att gå upp och ned i vikt?
Nej, tidigare har det sagts att det inte är bra att gå upp och ner. Många överviktiga tror fortfarande att det är skadligt och undviker att reducera sin vikt. Nyare undersökningar har emellertid visat att moderata variationer i vikten inte är skadligt. Övervikt är i sig själv en stor hälsorisk, och rädslan för negativa effekter av bantning får inte hindra överviktiga från att gå ned i vikt. Tillbaka